Blind friendly

A nyelvtudás a határrégiókban különösen fontos

Lezárult az osztrák-magyar oktatási együttműködés, a 2,5 millió eurós projekt a határrégióban élő óvodások, kisiskolások és pedagógusok többnyelvűségére fókuszált. Már a következő lépések előkészítésén dolgoznak.

„A közös oktatási program célközönsége az óvodások és a kisiskolások voltak, hiszen a határtérségben elengedhetetlen a szomszédos ország nyelvének ismerete, megértése. Az időben elkezdett nyelvi képzések eredményei szükségessé teszik a folytatást, az előkészítés már tart” – jelentette ki az osztrák partnerintézmények felelőseivel tartott sajtótájékoztatón dr. Alpár Tibor, a Soproni Egyetem kutatási és külügyi rektorhelyettese.

Az eseményen részt vett Németh Zoltán, a megyei közgyűlés elnöke, az Ausztria–Magyarország 2014–2020 Interreg Monitoring Bizottság tagja. „A most születő gyermekek kétharmada olyan szakmákban fog dolgozni, amelyek még nem is léteznek. Ez is rámutat arra, hogy nyelvtudás nélkül nehezen lehet boldogulni a jövőben, határrégiókban különösen – hangoztatta köszöntőjében Németh Zoltán. Majd hozzátette: „a gyermekek élvezték a programokat, melyek során az anyanyelvi környezetben játékos formában tanultak. A jövőben a Tankerülettel és az oktatásban együttműködőkkel kell azon dolgozni, hogy minél szélesebb körben elterjedjen az itt kidolgozott módszertan”.

Az osztrák partnerintézmények képviselői – Alsó-Ausztria oktatásért felelős tartományi tanácsosa, Christiane Taschl-Hofmeister; a Bécsi Városi Iskolatanács részéről Ulrike Rötgens; Karin Steiner, a Bécsi Gyermekbarátok tudományos munkatársa; Livia Pathy, a Burgenlandi Oktatási Igazgatóság szakmai felügyelője és Christine Rammesmayer burgenlandi projektkoordinátor – részletezték: összesen közel harminc magyarországi óvoda, iskola vett részt a projekt munkájában Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyéből.

A 2016/17-es tanévtől számos határon átnyúló óvodai és iskolai partnerség kialakítása, szemináriumok, pedagógusok számára rendezett módszertani és gyakorlati workshopok, segédanyagok, szakértői találkozók szolgálták a többnyelvűséget. Idetartozik az is, hogy a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar hallgatói Burgenland határ menti óvodáiban tarthattak magyar nyelvű foglalkozásokat. Mint elhangzott, Bécsben idén ősszel kétnyelvű osztályt (német–magyart) is indítanak.

Forrás: Kisalföld
Fotó: Herceg András
2019. május 15.